Värmdös skolor förbereder sig att ta emot elever från Ukraina

Torsdag 17 mars 2022

Värmdös förskolor och skolor förbereder sig för att ta emot elever som flytt från kriget i Ukraina

Över 4.000 flyktingar från Ukraina kommer till Sverige varje dygn just nu. Migrationsverket skriver upp antalet förväntade flyktingar och en överväldigande majoritet av de som flyr är kvinnor och barn. En del av dessa kommer till Värmdö, och vi gör nu allt vi kan för att ta emot dem på bästa sätt. Precis som vi har välkomnat många människor på flykt från andra länder tidigare.

– Vi står redan nu redo att öppna en helt ukrainsk förskoleavdelning med plats upp till 20 barn med ukrainskspråkig personal. För människor på flykt, och då särskilt för barn, är det viktigt att snabbt kunna upprätta en trygg och fungerande vardag i sitt nya, och kanske även tillfälliga, hemland, säger Amie Kronblad (L), ordförande för utbildningsnämnden.

Alla barn och ungdomar som söker tillfälligt skydd har rätt till förskola, grundskola och gymnasieskola om de är under 18 år. Därför förbereder Värmdö kommuns utbildningskontor sig för mottagande av barn och unga från Ukraina. Har du frågor kan du alltid kontakta Värmdö kommun via adressen: samordning-skola@varmdo.se

Här kan du läsa mer om hur Värmdös flyktingmottagande fungerar, både vad gäller skolan och andra delar av mottagandet: https://www.varmdo.se/arkiv/aktuellanyheter/lagetiukrainasaarbetarvarmdokommun.5.3004c9b217f4470f9a8432d9.html