Äntligen ny förskola i Torsby

Fredag 18 mars 2022

På utbildningsnämndens sammanträde onsdag 16 mars, fattades beslut om att starta en ny förskola i Torsby, Värmdö.

Verksamheten kommer drivas av aktören Norlandia Förskolor AB vilka planerar att starta under augusti 2022. Pedagogiken erbjuder en profilering mot friluftsliv med fokus på utevistelse och rörelse. I området Torsby finns i dagsläget ingen förskola, med denna nya etablering blir det lättare för boende i området att ha sina barn på en förskola nära hemmet.

En rektor är redan rekryterad till den nya förskolan som vid start kommer ta in 50 barn i två avdelningar. Vid fullt utbyggd verksamhet läsåret 2022/2023 beräknas förskolan växa till 125 barn i fem avdelningar.

– Det är spännande och behövligt med en ny förskoleaktör till Värmdö. Den nya förskolan i Torsby har som målsättning att ha en tredjedel förskollärare, vilket är i linje med den ambition vi har i Värmdö. Inriktningen mot natur och friluftsliv passar också väl in på Värmdölandet, säger Amie Kronblad (L), ordförande i utbildningsnämnden.

Frågor besvaras av:

Amie Kronblad, Liberalerna