Företagande & näringsliv

Frihet att testa dina vingar. Frihet att förverkliga dina drömmar.

Liberalerna vill:

Våra tre viktigaste målsättningar

• Frihet att testa sina vingar – Kommunen ska arbeta med Ung företagsamhet och Nyföretagarcentrum för att underlätta för unga att starta företag.
  • Skapa en företagsby i Gustavsberg.
  • Attrahera minst en större arbetsgivare till Värmdö.

Vi vill mer

• Planarbetet ska utgå från arbete och boende utan långa arbetsresor. Företagslokaler och bostäder i samma område.
  • Genomför benchmark med de framgångsrikaste företagskommunerna i Stockholms län och utarbeta en handlingsplan för 2018-2022 för förbättrat företagsklimat.
  • Skapa företagsbyar för verksamheter som inte passar in i bostadsbebyggelsen.
  • Det ska finnas en del på kommunens hemsida där man enkelt kan se etableringsmöjligheter, lokaler etc. för företagare.
  • Inrätta en näringslivspedagog för unga och nyanlända som vill starta eget.
  • Öka förståelsen för och service till näringsidkare.
  • Kommunen ska ha en aktiv mark och lokalpolitisk inriktning på näringsidkares och företagares behov.
  • Integration mellan skola och arbetsmarknad. Stimulera företag att erbjuda praktikplatser för fler grupper i samhället.
  • Mer service till företagen.
  • Anställ en Näringslivschef med ett ordentligt mandat.
  • Informera om nystartade företag i Värmdö kommun i de tidningar som kommunen ger ut.
  • Alla elever på Värmdös gymnasieskolor ska ha möjlighet att ha
    UF-företag.

I Liberalernas Värmdö 2030 blomstrar näringslivet. Kommunen ligger bland landets tio bästa i Svenskt Näringslivs årliga ranking av företagsklimat. Många företag har etablerat sig inom kommunen, både på fastlandet och ute i skärgården, där även den kommunala förvaltningen finns med viktiga servicefunktioner.
En stor del av våra nyanlända medborgare har valt att stanna kvar i kommunen och har också startat flera nya företag.

Kommunen samarbetar med Ung företagsverksamhet och Nyföretagarcentrum genom att underlätta för unga att starta företag. Det finns tillgång till mark och lokaler för handel och verksamhet. Det är enkelt att starta och utveckla företag i Värmdö.

Om vi får bestämma.