Värmdö kräver svar om avgifterna på Skurubron

Tisdag 5 april 2022

I förra veckan kom beskedet från Trafikverket: broavgiften för nya Skurubron blir 4 kronor, varav en krona går till administration. Politikerna på Värmdö ställer sig frågande till beslutet.
– Vi kan konstatera att vi fått ett besked från Trafikverket som vi inte är nöjda med. Vi hoppas att vi kan komma till en bra lösning, vi Värmdöpolitiker värnar Värmdöbornas bästa och vill helst se en avgiftsfri bro, säger Amie Kronblad, kommunalråd för Liberalerna Värmdö.

Sedan hösten 2019 bygger Trafikverket den nya Skurubron för att säkra framtidens trafik till Nacka och Värmdö. Projektet beräknas kosta cirka 1 miljard kronor och investeringen finansieras till en tredjedel av statliga medel. Resterande två tredjedelar finansieras med ett lån som ska betalas med broavgifter, det vill säga de som passerar bron ska betala en avgift.

Det finns sedan 2010 ett avtal med Nacka kommun och Trafikverket som anger att broavgiftsnivån ska vara 4 kronor. Men den definitiva avgiften ska beslutas innan den nya bron tas i drift. Den gamla Skurubron kommer fortsatt vara avgiftsfri.

I februari 2022 bjöd Värmdö kommun in infrastrukturministern för samtal om broavgifterna på Skurubron. Trots upprepade kontaktförsök har ministern inte återkommit.

Istället kom beskedet från Trafikverket: broavgiften för nya Skurubron blir 4 kronor, varav en krona går till administration. Tillsammans med räntekostnaden på 3,45 procent kommer nästan halva avgiften gå till att betala det administrativa systemet.

Liberalerna Värmdö hoppas att Värmdö, Nacka och Trafikverket kan komma till en bra lösning som passar alla och som gynnar medborgarna. Skurubron är den enda fasta förbindelsen från Värmdö och östra Nacka till Stockholm. Den ökade andelen trafik har gjort behovet av en ny bro skriande, inte minst då sträckan är väldigt olycksdrabbad.