Tiggeriförbud sopar problemen under mattan

Lördag 29 december 2018

Trots att tiggeri funnits i vår gatumiljö i många år är det först nu, när det handlar om andra EU-medborgare, som det tydligen har blivit ett problem. Ett problem så stort att vissa politiska partier vill lägga polisens redan knappa resurser på att jaga och bötfälla tiggarna. Vi håller helt med om att det är ovärdigt ett land som Sverige att ha utsatta människor som lever på gatan och försörjer sig genom att tigga.

Att förbjuda människor att be om hjälp sopar bara problemen under mattan. Ett tiggeriförbud skulle göra redan utsatta personer ännu mer utsatta. Problematiken skulle med stor sannolikhet flyttas från din och min näthinna men istället hitta till andra betydligt mörkare marknader eller till andra länder.

Det händer att tiggare utnyttjas och utsätts för både tvång och människohandel. Detta är olagligt och ska såklart bekämpas. Men att bötfälla den utsatte är fel väg att gå. Istället bör EU ställa höga krav på sina medlemsländer att ta större ansvar för sina fattigaste medborgare och jobba aktivt med att bekämpa fattigdom och utanförskap.

Vi måste också göra det lättare för människor med låg utbildning att få ett första jobb, därför vill vi se insatser inom politiken som gör att färre behöver tigga och att fler ska få hopp om framtiden.

Fattigdom bekämpas inte genom att förbjuda människor att be om hjälp.

Liberalerna i Värmdö
Centerpartiet i Värmdö