Vi är på rätt väg när det gäller Gustavsgården

Torsdag 14 december 2017

I lokaltidningarna har vi kunnat läsa om att patientsäkerheten inte kan säkerställas på vårt särskilda äldreboende Gustavsgården. Detta tar vi naturligtvis på största allvar. Ansvaret för brukarnas säkerhet och trygghet ligger ytterst hos vård- och omsorgsnämnden.

De utmaningar som Gustavsgården står inför finns det ingen quick-fix för. Det rör sig om strukturella förändringar som har prioriterats från nämnden i över ett år nu. Alla de förändringar som har pågått och pågår har den medicinskt ansvariga sjuksköterskan (MAS) varit delaktig i. Detta för att kunna säkerställa patientsäkerheten.
Den rådande arbetsmarknaden har även varit bidragande, då man har haft svårt att kunna rekrytera sköterskor. Trots detta har man nu tillräckligt många sjuksköterskor enligt MAS.

I många av de förändringsbeslut som nämnden har beslutat om har Alliansen och Socialdemokraterna varit eniga om de åtgärder som vidtagits utifrån den rapportering MAS lämnat till nämnden. Det är därför förvånande när S väljer att göra utspel när MAS så sent som under senaste nämnden deklarerade att förbättringsåtgärderna är i full gång.
Utmaningarna på Gustavsgården tar på absolut största allvar och vi arbetar ständigt för att höja kvalitén. Det är nu som vi börjar se resultat av de beslut som tagits sedan första larmet om patientsäkerheten kom.
Sedan utmaningarna uppdagats har MAS haft löpande rapportering om hur man arbetar på Gustavsgården. Då har det framkommit att MAS ser positivt på den utvecklingen som idag äger rum på Gustavsgården.

Detta innebär inte att vi är nöjda. Det vi däremot är säkra på är att vi är på rätt väg. De förändringar som man idag gör inom ledning, struktur och bemanning är fortsatt prioriterade och slutar inte förrän verksamheten har nått högsta kvalité.

Alliansen i Vård- och omsorgsnämnden
Jan Dolk, KD