NVP – ”Bättre resultat än väntat i Värmdös grundskolor”

Måndag 8 juli 2024

VÄRMDÖS GRUNDSKOLOR VISAR EN POSITIV UTVECKLING MED FÖRBÄTTRADE RESULTAT

Vårt kommunalråd Amie Kronblad skriver i NVP om framgångarna i Värmdös skolor — samtidigt som hon belyser utmaningarna som kvarstår.

”Vi är stolta när vi delar de senaste positiva framstegen och satsningarna inom Värmdös kommunala grundskolor — vilka har lett till ökad kvalitet och måluppfyllelse. Värmdös skolor visar en positiv utveckling med förbättrade resultat tack vare flera insatser: närvarofrämjande arbete, stöd för elever i behov och utmaningar till högpresterande elever. Samtliga kommunala skolor i Värmdö har nu uppnått ett positivt SALSA-värde, vilket innebär bättre resultat än förväntat utifrån elevernas socioekonomiska förutsättningar.

Genom närvaroexpertens och skolornas insatser har vi sett en betydande minskning i elevfrånvaro. En gemensam frånvarotrappa har implementerats för att motverka problematisk skolfrånvaro och främja närvaro. Även om frånvaron har minskat avsevärt, kvarstår utmaningar bland elever med hög frånvaro. Därför har vi börjat arbetet med en återvändarskola för att hjälpa elever att återgå till skolrutiner. Vi har satt ambitiösa mål, inklusive att 91 procent av eleverna i årskurs 9 ska vara behöriga till yrkesprogram. Detta mål kräver fortsatt engagemang och insatser. Tillsammans framtidssäkrar vi Värmdös skolor!”

Läs hela artikeln och mer om arbetet i Värmdös grundskolor på NVPs hemsida: NVP.se

Läs mer om vår skolpolitik här: Skolan först.

_______________________________

Mattei Marina