Arbetet med Gustavsbergs nya kulturhus igång

Torsdag 16 juni 2022

Renoveringen av Porslinsfabriken och bygget av det nya kulturhuset i Gustavsberg går framåt. I veckan besökte kommunstyrelsen byggarbetsplatsen, som i oktober 2023 ska resultera i multifunktionella lokaler för skapande, drama och musik.

I april 2021 godkände kommunfullmäktige försäljning av Porslinsfabriken till fastighetsägaren Landia AB. Fastigheten var då i stort renoveringsbehov. Samtidigt slöts avtal om att kommunen ska hyra den 2670 kvadratmeter stora råytan som blir det nya kulturhuset.

– Det nya kulturhuset kommer bli navet i Gustavsbergs hamnområde. Hjärtat i kulturhuset kommer bestå av vårt nya bibliotek med plats för både konst och kultur. Vårt skärgårdssamhälle tar med den här satsningen ett kliv in i framtiden utan att förlora varken själ eller identitet, säger Amie Kronblad, kommunalråd för Liberalerna Värmdö.

Nyligen beslutade kommunstyrelsen om utformningen av kulturhuset. I februari 2023 får kommunen tillgång till råytan och därefter ansvarar Värmdö kommun för att utforma lokalen utifrån tidigare beslut. Kulturhuset bedöms vara klart i oktober 2023 och kommer bestå av bland annat bibliotek, lokaler för teater, dans, drama, musik, studier samt mötesrum för medborgarna, föreningslivet och företagare.