VÄRMDÖS GRUNDSKOLOR LYFTER – POSITIVA FRAMSTEG OCH SATSNINGAR!

Måndag 1 juli 2024

Skolkommunalråd Amie Kronblad (L) lyfter fram vårens arbete med att framtidssäkra Värmdös skolor – här är ett axplock av de senaste positiva framstegen och satsningarna inom Värmdös kommunala grundskolor:

• Ökad kvalitet och måluppfyllelse: Värmdös skolor visar en positiv utveckling med förbättrade resultat tack vare flera av våra påbörjade och genomförda insatser som rör närvarofrämjande arbete, stöd för elever i behov av detta och utmaningar för högpresterande elever. Som ett resultat av detta har samtliga av Värmdös kommunala skolor uppnått ett positivt SALSA-värde, vilket innebär bättre resultat än förväntat utifrån elevernas socioekonomiska förutsättningar.
  • Främjande av skolnärvaro: Genom närvaroexpertens och skolornas arbete har vi sett en betydande minskning i elevfrånvaro. En gemensam frånvarotrappa har implementerats för att motverka problematisk skolfrånvaro och främja närvaro. Frånvaron har i det stora minskat avsevärt samtidigt som utmaningar kvarstår bland gruppen med mycket hög problematisk skolfrånvaro. Vi har således också påbörjat arbetat med en återvändarskola där elever får stöd att återgå till skolrutiner.
  • Förstärkning av elevhälsan: Elevhälsan har förstärkts för att bättre stödja elevernas välmående och skolprestationer med fokus på barn och ungas psykiska välmående.
  • Utvecklat samarbetet mellan socialtjänsten och skolan genom att få flera åtgärder på plats såsom SIG(social insatsgrupp) och SSPF (samverkan mellan socialtjänst, skola, polis och fritid). Vi vässar vårt arbete med brottsförebyggande samverkan för att förhindra att unga ska riskera att hamna i kriminalitet och utanförskap. Vi kommer också inom snart att ha vår skolsociolog och vårt skolsociala team på plats i våra grundskolor. Vi kommer även att förstärka stödet för trygg skolgång för familjehemsplacerade barn och unga. Dessutom utökar vi antalet socialpedagoger för att skapa mer trygghet och arbetsro.
  • Mål för 2024: Vi har satt ambitiösa mål för framtiden, inklusive att 91% av eleverna i årskurs 9 ska vara behöriga till yrkesprogram. Vi är på god väg att nå detta mål med fortsatt engagemang och rätt insatser. Liberalism i skolan framåt:
  • Vi liberaler vill starta en resursskola för elever med stort behov av stöd. En resursskola erbjuder eleverna mer stöd och fokus på individuella utbildningsplaner och anpassning vilket dels skulle ge eleverna det stöd de behöver, och genom att minska klassrumsanpassningar kan tid frigöras för lärarna. Förslaget utreds och kommer förhoppningsvis att realiseras innan mandatperiodens slut.
  • Vi vill också en tydlig inriktning på höjda kunskapsresultat i matematik och svenska och göra den kommunala skolan mer konkurrenskraftig och attraktiv för elever och lärare.
  • Skolan ska vara trygg och arbetsro råda i våra klassrum. Lärarens arbetsuppgifter ska respekteras och samarbetet mellan skola och hem måste fungera bättre för de elever som behöver det som mest.

Vi är stolta över våra framsteg och vi fortsätter arbeta hårt för att ge våra elever de bästa förutsättningarna för framgång. Tillsammans framtidssäkrar vi Värmdös skolor!

________________________________________________________________

Kontakt:
Mattei Marina, politisk sekretare (L)
mattei.marina@liberalerna.se