Värmdös första familjecentral invigs

Onsdag 31 augusti 2022

Den 1 september invigs Värmdö familjecentral för att stärka samarbetet mellan mödrahälsovården, barnhälsovården och socialtjänsten. Inrättningen är den första i sitt slag i Värmdö.

Familjecentralen lokaliseras i Hemmesta i förskolan Blåsippans lokaler, och finns till för blivande föräldrar, föräldrar, barn och andra viktiga vuxna kring barnet. Det är en samlokaliserad verksamhet av mödrahälsovård, barnhälsovård, öppen förskola och socialtjänst med förebyggande verksamhet.

Utöver basverksamheterna kan även andra samhällsaktörer ingå i samarbetet, till exempel barnpsykiatri, förskola eller andra för familjen angelägna verksamheter.

Familjecentralens uppdrag är att genom hälsofrämjande och förebyggande insatser stärka föräldrars förmåga att möta sitt barn, vilket bidrar till att uppnå en mer jämlik hälsa där både generella och riktade insatser till särskilda behov erbjuds på samma ställe.

– Målet med öppen förskola på familjecentralen är att erbjuda barn en pedagogisk verksamhet i samarbete med de till barnen medföljande vuxna, samtidigt som de vuxna ges möjlighet till social gemenskap. I den öppna förskolan kan familjecentralens fyra professioner se familjen under längre stunder. Det förenklar möjligheten att skapa goda relationer samt att uppmärksamma familjens behov och eventuella risker, säger Amie Kronblad, kommunalråd och ordförande för utbildningsnämnden (L).

– Äntligen öppnar vi upp en familjecentral på Värmdö. Det är ett välkommet tillskott till vårt förebyggande arbete då vi lättare kommer kunna fånga upp barn och föräldrar i behov av stöd och insatser säger Marie Bladholm (M), kommunalråd och ordförande i socialnämnden.