Värmdö utreder möjligheten till samordnad varutransport till kommunens verksamheter

Tisdag 30 november 2021

I Sverige har samordning av kommunala varutransporter uppmärksammats alltmer som ett verktyg för kommunerna att minska utsläppen. Varje dag sker det en mängd transporter till kommunens verksamheter med exempelvis livsmedel, kontors- och förbrukningsmaterial, sjukvårdsmaterial, lek- och läromedel etc. Dessa transporter sker direkt från varuleverantörerna ut till kommunala mottagare vilket innebär att exempelvis en förskola ofta får leveranser flera gånger per dag.

Under nästa kommunstyrelse kommer vi besluta om att inleda en förstudie för att undersöka möjligheten att inrätta en samordnad varudistribution för kommunen. Förhoppningen är att en samordnad varudistribution skulle kunna leda till minskad miljöpåverkan och kostnader för kommunens inköp, förbättra planeringen av leveranser till verksamheterna samt förenkla för Värmdös lokala företag att bli leverantörer till kommunen.

Nio kommuner (Botkyrka, Haninge, Huddinge, Nykvarn, Nynäshamn, Salem, Södertälje, Tyresö och Nacka) i Stockholms län arbetar redan genom ett samarbetsprojekt med samordnad varudistribution och Värmdö kommer att utreda möjligheten om att ansluta sig till det samarbetet.

Kommunen kommer nu påbörja en förstudie i syfte att ta fram underlag som belyser de miljömässiga, ekonomiska och sociala effekterna av att införa samordnad varudistribution i Värmdö. Förstudien planerar att redovisas till kommunstyrelsen inför arbetet med mål och budget för 2023.