Värmdö och regionen behöver en östlig förbindelse

Torsdag 3 mars 2016

Ett rungande ja till en östlig förbindelse – och ett lika tydligt nej till trippelbeskattning av Värmdös bilister. Det skriver företrädare för fem partier i ett gemensamt debattinlägg i Nacka Värmdö Posten 1 mars 2016.

Värmdö kommunfullmäktige antog förra veckan Sverige­förhandlingens utmaning att bygga fler bostäder mot att en östlig förbindelse byggs till 2031. Leden är den sista och för värmdöborna viktigaste delen i ringleden runt Stockholm. För oss förtroendevalda i Värmdö är det A och O att tunnelförbindelsen byggs för såväl kollektivtrafik som för bilar. Leden krävs för att lösa ostsektorns och regionens trafikproblem.
Vi är överens om att tillsammans pröva var och när fler bostäder kan byggas i kommunen nära service och kollektivtrafik. Vår utgångspunkt är Översiktsplan 2012-2030 som antogs i bred politisk enighet. För att trygga vår välfärd och säkra möjligheterna till fortsatt hållbar tillväxt måste fler bostäder byggas. Vi ska göra det utan att Värmdös unika attraktionskraft med närhet till natur och skärgård går förlorad.
Genom översiktsplanen vet vi att det är möjligt att bygga 10 000 bostäder i Värmdö. Vi är beredda att tillsammans med byggbranschen och vårt eget Värmdö Bostäder öka takten i bostadsbyggandet.  Kommunen behöver medverka till att regionens bostadskris får en lösning. I möte med Sverigeförhandlingen kommer vi förutom bostadsbyggande att diskutera vikten av kollektivtrafik till Slussen och även kollektivtrafik i östlig förbindelse.

Vi kräver lika behandling i regionen när det gäller framtida avgifter för passage på statliga vägar. Det är helt orimligt att Värmdöbor som pendlar till jobb i Norrort, ska betala brukaravgift för både Skurubron och Östlig förbindelse – utöver trängselskatt, när boende väster om Stockholm endast erlägger trängselskatt. Vi säger nej till trippelbeskattning av Värmdöborna!
Vi kommer att bjuda in medborgare, lokalt närings- och föreningsliv samt byggherrar till diskussion om framtidens Värmdö. Det är en gemensam utmaning och möjlighet av stora mått som vi står inför.

Monica Pettersson, M
Anders Gullander, L