Värmdö kommun skriver ned bostadsbyggandet

Torsdag 16 september 2021

Värmdö kommun har beslutat att halvera målet om bostadsutbyggnad för perioden 2021-2025. Anledningen är att kommunens infrastruktur måste hänga med i utbyggnadstakten, vilket den inte bedöms göra utan tillförsel av statliga och regionala satsningar på vägar och kollektivtrafik.

– Det här är en tydlig signal från Värmdö. För att undvika mer växtvärk och ta ansvar för vår samhällsbyggnad är en nedskrivning i bostadsbyggandet helt enkelt ett måste i dagens läge, säger Sara Gommel, ordförande för Liberalerna Värmdö.

Värmdö växer och har så gjort under en lång tid. Samtidigt finns stora utmaningar inom infrastrukturen. Flera områden har stora framkomlighetsproblem, framförallt Grisslingerakan, Mölnvik och Farstabron.

Takten på utbyggnaden måste därför minska i väntan på att infrastrukturlösningar i den östra regiondelen prioriteras regionalt och nationellt. Målet om den årliga bostadstillväxten kommer därför skrivas ned från dagens mål om 350-450 nya bostäder till 150-250 nya bostäder, inklusive omvandlingar av fritidshus till permanenta bostäder.

Läs hela pressmeddelandet från Majoritet för Värmdö HÄR!