Värmdö bibliotek och ungkulturhuset Gurraberg nu Hbtq-certifierade

3 feb. kl. 16-19 på Gustavsbergs bibliotek

Tisdag 26 januari 2016

Var med och fira vår HBTQ-certifiering!

Värmdö bibliotek och ungkulturhuset Gurraberg har Hbtq-certifierats. Det firar vi på Gustavsbergs bibliotek den 3 februari, med tal, tårta och livemusik.

Hbtq står för homosexuella, bisexuella, transsexuella och queer. Att våra verksamheter har ”hbtq-certifieras” innebär bland annat att personalen utbildas i hur de kan upptäcka och ifrågasätta normer i verksamheterna. Målet är att alla, besökare som personal, ska känna sig sedda och respekterade, oavsett sexualitet eller könstillhörighet.

• – Genom att arbeta normkreativt i vill vi få fler att känna sig inkluderade och välkomna. Verksamheterna ska vara trygga rum för alla besökare, säger Ann-Helen Johansson, chef för Värmdö bibliotek och ungkulturhuset Gurraberg.

Certifieringens fokus är HBTQ-personers livsvillkor och normer i samhället, men utbildningen tar även upp andra diskrimineringsgrunder som har med exempelvis ursprung, funktionsnedsättning, religion och ålder att göra.

• Normkritik handlar bland annat att få syn på, och ifrågasätta de normer som påverkar uppfattningar om vad som är ”normalt” och därmed uppfattas som önskvärt.Det innebär fortfarande ofta ett utanförskap att bryta mot heteronormen, som förutsätter att alla är heterosexuella, och normer kring kön och könstillhörighet, säger Fredrik Sneibjerg (L), ordförande i Kultur och fritidsnämnden, som kommer att tala vid ceremonin.

Certifikatet är giltigt i tre år och därefter görs en uppföljning för en förnyelse i ytterligare tre år.