Socialdemokraternas skattechock kan drabba Värmdös husägare

Skatten kan komma att höjas med tiotusentals kronor för Värmdös småhusägare. Allt fler socialdemokrater kräver att fastighetsskatten återinförs i Sverige. Liberalerna säger såklart nej till detta.

Från Socialdemokratiskt håll har det länge mullrats om att gå till val med ett löfte om att återinföra fastighetsskatten i Sverige. Det verkar dessvärre kunna bli verklighet. Socialdemokraterna i Skåne – partiets största distrikt – meddelade nyligen att de vill återinföra fastighetskatten.

Socialdemokraternas Stockholmsdistrikt, lett av S-toppen Anders Ygeman, driver sedan tidigare frågan om återinförande av fastighetsskatten. Så sent som 5 april 2021 gick partikollegorna Magdalena Andersson och Carl Kangas ut i NVP och försvarade samma linje, om än något mindre explicit.

Motiveringen från socialdemokratiskt håll har bland annat varit att medborgarna ska se ett återinförande av fastighetsskatten ”som en vilja att tydliggöra partiets politik” (Dagens industri 14/3). Vi tycker snarare att det är ett svek mot Sveriges och Värmdös alla villa- och småhusägare. Ett svek mot de som har kämpat för att äga sin egen bostad, och de som i framtiden vill kunna göra det.

Med hjälp av ny data på den senaste försäljningsstatistiken kan Liberalerna visa vad ett återinförande av den tidigare fastighetsskatten betyder för villaägare runt om i Sverige.

Medelslutpriset för en villa i Värmdö kommun ligger de senaste månaderna på cirka 5 miljoner. Med återinförandet av en fastighetsskatt på 1 procent av taxeringsvärdet skulle det innebära en årlig skatt på 37.500 kronor årligen för villaägaren. Det är helt orimligt.

Bostaden är för många livets största investering, en plats för trygghet och glädje, en plats att bli gammal. Att låta fastighetsskatten åter bli en rad i skattetabellen skulle slå undan benen för många hushåll, både unga och gamla.

Liberalernas besked är tydligt: vi säger nej till en ny fastighetsskatt. Vi vill att Värmdös invånare ska ha råd att bo i sina hem.

Mats Persson, ekonom-politisk talesperson, Liberalerna
Fredrik Sneibjerg, kommunalråd, Liberalerna Värmdö