Smartare Värmdö ger resultat

Fredag 4 mars 2022

Projektet ”Smartare Värmdö” syftar till att minska administrativ tid för personalen i kommunen, för att på så sätt frigöra mer tid för värdeskapande insatser. Projektet har pågått sedan 2020 och på kommunstyrelsen onsdag 9 mars redovisas resultatet hittills.

En viktig del i arbetet med ”Smartare Värmdö” har varit de omfattande digitaliseringsinsatser som Värmdö kommun genomfört under åren 2020-2021. Totalt är det ett 60-tal större eller mindre insatser under 2021 som bidragit till att kommunala verksamheter i hög grad frigjort tid och minskat kostnader, utan att servicen och kvaliteten minskat.

Enligt rapporten som redovisas på kommunstyrelsen 9 mars har cirka 90.000 timmar frigjorts fördelat på kommunens förvaltningskontor.

Urval av exempel på resultat som ”Smartare Värmdö” bidragit till:

• Digitaliserat utskick av fakturor, abonnemangsbrev för slam, avläsningskort för vattenmätare och mätarbytesavisering. Under 2022 kommer ännu fler utskick att ske digitalt
  • Införandet av trygghetssensorer på Djuröhemmet har minskat antalet fallolyckor med 90 procent
  • Digitaliserad socialtjänst med taligenkänning, digitala möten, robotisering av processer och införandet av en digital plattform där medborgaren enklare kan se sitt ärende och kommunicera med kommunen
  • Fem nya E-tjänster inom samhällsbyggnadskontoret såsom grannyttranden, ansökan om grundvattentäkt, registrering av dricksvattenanläggning, upphörande av dricksvattenverksamhet samt komplettering av ärenden
  • Andelen ärenden som kommer in genom E-tjänster har ökat markant inom alla delar av samhällsbyggnadskontoret
  • Automatiserade tjänster för medborgare som exempelvis felanmälan till fastighetsdriften, beställning av matavfallskärl, beställning av slamtömning, anmälan av små avlopp och inventeringsenkäter, anmälan om utebliven sophämtning
  • Kommunens chattbott Assar har avlastat IT-helpdesk genom att kunna svara på enklare frågor internt.
  • Ökat antalet E-fakturor

Ta del av pressmeddelandet från Majoritet för Värmdö här