Skoldialog införs i Värmdö

Torsdag 17 februari 2022

Partierna i Majoritet för Värmdö föreslår att kommunen ska införa en så kallad skoldialog i Värmdös förskolor och skolor. Syftet är att nå en fördjupad dialog med föräldrar, personal och övriga medborgare kring frågor om skolutveckling.

Förslaget om att införa skoldialogen behandlas på utbildningsnämndens sammanträde den 22 februari och det slutgiltiga beslutet fattas av kommunstyrelsen.

Skoldialogen ska vara ett återkommande forum inom Värmdös förskolor och skolor, och på så sätt möjliggöra för kommunens medborgare att vara delaktiga i skolpolitiska frågor.

Framgångsrik skolutveckling bygger på systematiskt kvalitetsarbete samt föräldrars engagemang för undervisning och dialog. Tanken är att genomföra skoldialogen 1-2 gånger per år. Det ger oss en fantastisk möjlighet att lyssna till synpunkter från vårdnadshavare, skolpersonal, politiker, tjänstemän och andra som är intresserade av skolutvecklingsfrågor säger Amie Kronblad (L), utbildningsnämndens ordförande.

Den första skoldialogen planeras genomföras under vårterminen 2022, med temat kunskapsutveckling i kommunens grundskolor. Teman för fortsatta skoldialoger fastställs i utbildningsnämndens verksamhetsplan.

Utbildningsnämnden kommer även att välja en särskild styrgrupp med förtroendevalda som kommer att ansvara för att besluta målgrupp, planering och genomförandet av respektive dialog.

Pressmeddelande Majoritet för Värmdö 20220217 (pdf)