Smartare Värmdö ger resultat
Fredag 4 mars 2022
Projektet ”Smartare Värmdö” syftar till att minska administrativ tid för personalen i kommunen, för att på så sätt frigöra mer tid för värdeskapande insatser. Projektet har pågått sedan 2020 och på kommunstyrelsen onsdag 9 mars redovisas resultatet hittills.
En viktig del i arbetet med ”Smartare Värmdö” har varit de omfattande digitaliseringsinsatser som Värmdö kommun genomfört under åren 2020-2021. Totalt är det ett 60-tal större eller mindre insatser under 2021 som bidragit till att kommunala verksamheter i hög grad frigjort tid och minskat kostnader, utan att servicen och kvaliteten minskat.
Enligt rapporten som redovisas på kommunstyrelsen 9 mars har cirka 90.000 timmar frigjorts fördelat på kommunens förvaltningskontor.
Urval av exempel på resultat som ”Smartare Värmdö” bidragit till:
- Digitaliserat utskick av fakturor, abonnemangsbrev för slam, avläsningskort för vattenmätare och mätarbytesavisering. Under 2022 kommer ännu fler utskick att ske digitalt
- Införandet av trygghetssensorer på Djuröhemmet har minskat antalet fallolyckor med 90 procent
- Digitaliserad socialtjänst med taligenkänning, digitala möten, robotisering av processer och införandet av en digital plattform där medborgaren enklare kan se sitt ärende och kommunicera med kommunen
- Fem nya E-tjänster inom samhällsbyggnadskontoret såsom grannyttranden, ansökan om grundvattentäkt, registrering av dricksvattenanläggning, upphörande av dricksvattenverksamhet samt komplettering av ärenden
- Andelen ärenden som kommer in genom E-tjänster har ökat markant inom alla delar av samhällsbyggnadskontoret
- Automatiserade tjänster för medborgare som exempelvis felanmälan till fastighetsdriften, beställning av matavfallskärl, beställning av slamtömning, anmälan av små avlopp och inventeringsenkäter, anmälan om utebliven sophämtning
- Kommunens chattbott Assar har avlastat IT-helpdesk genom att kunna svara på enklare frågor internt.
- Ökat antalet E-fakturor