Nya invånare är alltid välkomna

Debattartikel av Allians för Värmdö

Onsdag 2 november 2016

Nya invånare alltid välkomna
Bostadsbristen är en av Sveriges största utmaningar. Boverket beräknar att till 2025 behöver Sverige bygga drygt 700 000 nya bostäder. Även om Sverige bygger mycket just nu räcker inte det till för att vi ska möta behoven.

Att Sverige växer är positivt. Men det innebär givetvis också utmaningar och påfrestningar. Vi måste få fram nya bostäder under en relativt kort tid utan att för den skull tappa i kvalitet eller hållbarhet.

Självklart kan inte Värmdö ställa sig vid sidan av och säga att nu räcker det. Vi anser att det är positivt att människor vill flytta till Värmdö.

Vi förstår samtidigt att det skapar oro hos invånarna. Den aktualitetsprövning av översiktsplanen som återremitterades vid senaste kommunstyrelsemötet har väckt reaktioner vilket återspeglades i förra veckans Nacka-Värmdö Posten. Det handlar mycket om, vad vi förstår, de nya utredningsområden som utpekas, främst i Hemmesta, med både bostäder och förbifart. Vad än NVP skriver så kan vi säga att inget kommer att exploateras innan det förs in i Översiktsplanen vilket kan ske först inför nästa mandatperiod.

Vi lyssnar in oron från våra kommuninvånare och kommer genomföra den planerade medborgardialogen om förbifart Hemmesta innan vi gör en aktualitetsprövning av översiktsplanen.

Värmdö är en fantastisk kommun som förenar närhet till naturen med närhet till storstadens puls. Vi ska fortsätta att kombinera dessa två egenskaper. Men vi viker oss aldrig på en punkt: nya invånare är alltid välkomna till Värmdö. Och som kommun har vi ett lagstadgat ansvar att planera för att de har tak över huvudet. Med en ansvarsfull och långsiktig planering kan vi tillse att detta sker på ett sätt som är i samklang med både invånare och miljö.

Allians för Värmdö
Monica Petterson, M