VI VILL STARTA EN NY RESURSSKOLA I VÄRMDÖ

Lördag 1 juni 2024

Nacka-Värmdö Posten lyfter vår vilja att starta upp en ny resursskola i Värmdö kommun. Det har gått 15 år sedan Värmdö kommun lade ner sin resursskola för elever i behov av särskilt stöd – detta efter omfattande protester. Vi vill nu att kommunen ska utreda möjligheten till en ny resursskola i Värmdö.

– Jag hoppas på ett brett politiskt stöd för utredningen, säger Amie Kronblad (L), grundskolenämndens ordförande.

Nu föreslås grundskolenämnden ta beslut om att utreda om det på nytt går att starta en kommunal resursskola i Värmdö för att ge Värmdös elever ett anpassat särskilt stöd.

– Anledningarna är flera, att ha en resursskola i egen regi har blivit enklare med ny lagstiftning, vi vill höja specialkompetensen, tydliggöra rektors ansvar, möta upp behoven och fånga upp fler barn och unga. Jag hoppas på ett brett politiskt stöd i tillsättandet av utredningen, säger Amie Kronblad.

Bakgrunden till förslaget är att förvaltningen, på hennes uppdrag, gjort en utvärdering av den nuvarande modellen med de kommungemensamma särskilda undervisningsgrupperna, KSU, för elever med mycket stora behov av särskilt stöd.

Utvärderingen visar att det nuvarande upplägget inte är tillfredsställande ur elevens perspektiv. Vissa elever skulle behöva mer stöd individuellt, det finns problematisk frånvaro bland ett antal elever och alla elever når inte gymnasiebehörighet, trots det stöd som getts. Läsåret 2022/23 hade 34 av 99 elever en frånvaro på över 20 procent. Elevernas placering blir ofta långvarig och de riskerar tappa kontakt med sin vanliga skola. En del elever söker sig till mindre resursskolor hos andra huvudmän.

– Jag vill att alla Värmdös elever ska få stöd. Det är viktigt att vi även kan fånga upp friskoleeleverna, friskolorna har svårt att få stöd i Värmdö. Dessutom måste man idag först gå i en kommunal skola för att få en plats i en KSU-grupp. Med en resursskola kan vi också ge stöd från förskoleklass, vilket vi inte kunnat ge med särskilt stöd. Sedan har vi också sett gränsdragningsproblem vad gäller ansvaret för eleven, säger Amie Kronblad.

Citaten ovan är hämtade från Nacka Värmdö Posten (NVP) – läs hela artikeln på NVPs hemsida: https://www.nvp.se/…/varmdo-vill-starta-upp…/

Kontakt:

Amie Kronblad (L)