Mindre än 500 dagar kvar till valet – så ligger vi till

Tisdag 15 juni 2021

Med 453 dagar kvar till val till kommun, region och riksdag äger rum i Sverige passar Liberalerna Värmdö på att göra en total översyn över vallöften från förra valet 2018. Hur har det gått, hur många löften har vi nått och vad är inte längre aktuellt?

Inför varje valår sammanställer de flesta politiska partierna som ställer upp i kommun- och riksdagsval, ett valmanifest. Valmanifestet samlar alla de viktigaste ståndpunkterna vad partiet vill genomföra om de får makten. Det kan vara allt från att bygga en ny cykelväg längs den problematiska vägsträckan i hamnen till att bygga nya kulturvärden i ett nytt område.

Kort sagt: ett valmanifest rymmer både små och stora frågor – och det som brukar kallas ”vallöften”.

Politik är en föränderlig bransch, och mycket kan hända på en mandatperiod. Vissa löften som skrevs 2018 kanske är mindre aktuella 2021 mot bakgrund av att kanske ny lagstiftning tillkommit, en ny organisation har tagit över eller behovet kanske inte längre finns. Politik handlar också om förhandling och att kompromissa i ett majoritetsarbete.

Liberalerna Värmdös valmanifest i valet 2018 var stort, visionärt och brett. Vi ville förändra och göra Värmdö lite mindre mörkblått. Såhär har det gått när vi utvärderar oss själva i maj 2021:

Skolan först

Vi visar att utbildningsfrågor är vår kärna och en av de viktigaste bitarna när vi Liberaler får vara med och bygga samhälle. Under åren har vi genomfört flera viktiga beslut som vi är stolta över, till exempel att det ska finnas skolpsykologer i varje rektorsområde och att barn med funktionsvariationer ska ha rätt till rätt stöd för att kunna tillgodose sig utbildningen. Totalt har vi genomfört 6 av våra löften inom utbildningsområdet och 7 löften arbetar vi för närvarande aktivt med.

Jämställdhet viktigt fokus

Inom kultur- och fritidsfrågor har vi Liberaler bland annat lyckats genomföra ett mer differentierat ersättningssystem som uppmuntrar till jämställdhet inom idrotten. Här jobbar vi också aktivt med att stärka genusperspektivet i hela idrottsrörelsen. Samtidigt jobbar vi just nu med ytterligare 6 vallöften inom kultur- och fritidsområdet – bland annat med att uppmuntra till startande av nya ridanläggningar och att fler lokaler för idrott och musik ska etableras.

Samhällsbyggnad viktigt

Ett annat viktigt område för oss Värmdöliberaler är samhällsbyggnad – ett väldigt brett område som innefattar mycket och många stora frågor. Här har vi därför inte uppnått så många löften – mest på grund av att utvecklingen inom samhällsbyggnad har gått framåt fort på Värmdö och flera av våra förslag i 2018-års valmanifest har blivit inaktuella eller omöjliga att genomföra.

Vad har vi lyckats mindre bra med då? Året med pandemi har krävt anpassning och omprioriteringar av resurser. Vi Liberaler kommer alltid kämpa för frihet och allas rätt att bestämma över sitt eget liv. Vi ser särskilt att vi på Värmdö behöver lägga mer krut på skärgårdsfrågor och ligga på region och riksdag i infrastrukturfrågor inför valet 2022.

Av de löften som är ej genomförda finns några som inte längre är genomförbara på grund av att frågan inte ägs politiskt på lokalnivå, som fallet med om Värmdö skulle kunna hysa en permanent placeringsplats för en ambulanshelikopter. För några veckor sedan kom beslutet på regionnivå att helikoptern i fråga placeras i Ullna, Österåker.

Vi i Liberalerna Värmdö kommer fortsätta kämpa för att Värmdö och Sverige ska vara möjligheternas land för alla. Arbetet med valmanifestet för valåret 2022 har precis startat i partiet. Att utvärdera valmanifestet 2018 och redovisa såhär offentligt är ett nytt grepp som vi testar.

– Jag är stolt över att vi har åstadkommit såhär mycket på så kort tid. Nu när vi i Liberalerna också bär ordförandeskapet i utbildningsnämnden ser jag fram emot att få ännu mer uträttat inom utbildningsområdet. Skolan är en av våra hjärtefrågor och vi kommer fortsätta kämpa för att varje skolungdom på Värmdö ska ha rätt till en framtidssäkrad skolgång. Det är det stora övergripande vallöftet, säger Fredrik Snejbjerg, kommunalråd (L).

– Jämställdhet är ett stort fokus i vårt kultur- och fritidsarbete. Tillsammans med samarbetspartierna i Majoritet för Värmdö har vi kommit långt med många viktiga satsningar inom kultur- och fritidsområdet, även om vi är långt ifrån färdiga. Året med pandemin har varit utmanande för många verksamheter, vilket krävt anpassning och resurser såsom lovsatsningar och stöd till idrottsföreningar, säger Amie Kronblad, vice ordförande i kultur- och fritidsnämnden, Liberalerna Värmdö.

– Det känns kul, och viktigt, att kunna vara såhär transparent gentemot medborgarna. Det är också intressant att vi är det första partiet på Värmdö som gör den här typen av redovisning. Jag hoppas att fler partier tar efter, säger Sara Gommel, ordförande för Liberalerna Värmdö.