Majoritet för Värmdö kräver att länet prioriterar Värmdö mer i den nya länsplanen

Onsdag 19 januari 2022

Ett tredje körfält på väg 274 genom Hemmesta, ombyggnation av Ingarökrysset och cykelväg längs hela Stavsnäsvägen är några av de krav som Majoritet för Värmdö ställer på Region Stockholms nya länsplan för 2022-2033.

Länsplanen anger vilka av länets infrastrukturprojekt som ska genomföras utifrån de statliga medel som regionen tilldelats. Den nya planen som ska gälla för 2022-2033 är ute på remiss hos regionens kommuner fram till februari 2022.

På kommunstyrelsens sammanträde onsdag 19 januari 2022 fattades beslut om Värmdö kommuns yttrande gällande den nya planen. I den föreslagna planen har regionen tagit med viktiga satsningar som reversibelt körfält på Farstabron och gång- och cykelväg mellan Ingarö och Värmdö marknad.

Däremot innehåller inte förslaget flertalet satsningar som är nödvändiga för att Värmdös vägnät ska kunna anpassas efter kommunens storlek. Därför lade Majoritet för Värmdö fram att kommunens remissyttrande på länsplanen måste innehålla krav på att regionen prioriterar följande satsningar:

– Ett tredje körfält på väg 274 genom Hemmesta
– Ombyggnation av Hemmesta vägskäl
– Ombyggnation av Ingarökrysset
– Gång- och cykelbana längs hela Stavsnäsvägen – Statlig finansiering av Skurubron
– Östlig förbindelse*

Under hösten beslutade Majoritet för Värmdö att Värmdö ska halvera takten i bostadsbyggandet i väntan på statliga investeringar i kommunens infrastruktur. Statens investeringar i Värmdö kommuns vägnät har under en längre tid varit kraftigt underdimensionerade sett till hur kommunen vuxit. Konsekvensen har blivit en kraftigt försämrad framkomlighet och trafiksäkerhet för både bil och kollektivtrafik i stora delar av kommunen. Kommunen är nu tvungen att dra i handbromsen tills de statliga investeringarna för Värmdös infrastruktur prioriteras.

– Vi kan konstatera att de statliga vägarna på Värmdö är kraftigt eftersatta. Det är ett stort problem för en kommun med växtvärk. Vi vill fortsätta vara en attraktiv kommun som kan leverera välfärd, arbete och bostäder åt våra medborgare – det kräver att vi får ta större del av satsningarna i den nya länsplanen, säger Liberalerna Värmdös tillträdande kommunalråd Amie Kronblad.

Läs mer om den nya länsplanen på Region Stockholms hemsida.

* Inom Majoritet för Värmdö är M, C, L och KD överens med MP om att inte vara överens om förslaget om en ny östlig förbindelse.