Majoritet för Värmdö inför ”Skoldialogen”

Måndag 20 september 2021

Frågor om Värmdös skolor och förskolor har uppmärksammats mycket under det senaste året. Under hösten 2021 har en folkomröstning genomförts med anledning av tidigare föreslagna förändringar inom förskola och skola. Ett önskemål från ett antal kommuninvånare har varit att ha en utökad dialog inom skolans och förskolans område.

Majoritet för Värmdö vill därför införa ett nytt forum för att möjliggöra en återkommande dialog inom förskolans och skolans område med namnet ”Skoldialogen” med start våren 2022. Vid nästa kommunstyrelse den 22 september kommer förvaltningen att uppdras att återkomma med förslag på upplägg och form på ”Skoldialogen” i syfte att möjliggöra mer delaktighet i skolpolitiska frågor.

– Vi vill med detta förslag kunna lyssna på vårdnadshavarnas upplevelser och inspel i frågor som rör den egna förskolan eller skolan. Jag tror att det är viktigt i det fortsatta arbetet att utveckla kommunens förskolor och skolor, säger Fredrik Snejbjerg (L) utbildningsnämndens ordförande.