Infrastruktur före byggnation – Ingen framtida växtvärk.

Onsdag 29 augusti 2018

Vi tycker det är roligt att så många fått upp ögonen för Värmdö kommun och väljer att slå sig till ro här men den stora
befolkningsökningen ställer höga krav på oss politiker. Värmdö lider av växtvärk och för att lindra liknande situationer framöver är det av yttersta vikt att vi lyfter fram logistik/infrastrukturfrågorna i samhällsplaneringen så vi inte låser bostadsbyggandet och sedan ska försöka få till logistiken.

Naturreservat och vägreservat i Storskogen

Vi vet att befolkningen kommer att fortsätta att öka. Vi vet också att trafiken kommer att öka på Skärgårdsvägen med 0,5-1% per år även om vi beslutar att inte bygga fler bostäder utanför Hemmesta. Detta beror till stor del på att sommarstugor blir permanentbostäder. Vi tror inte att en trefilslösning på Skärgårdsvägen räcker på sikt, även om det löser problemen under några år. Vi vill också vara tydliga med att naturen ska vara en viktig del i vår boendemiljö.

Liberalerna vill:

• Inrätta ett naturreservat i en stor del av Storskogen och vid Hemmesta sjöäng.
  • Inrätta ett vägreservat i östra delen av Storskogen.

Värmdö ska ha en långsiktig planering som håller för generationer. Värmdö ska vara en plats där vi känner tilltro och trygghet till att våra barn, barnbarn och barnbarnsbarn kommer att ha det bra.

Saker måste ske i rätt ordning när vi bygger våra samhällen.