En skollösning för både Gustavsberg och Värmdö

Onsdag 27 september 2017

”Liberalerna är tillsammans med Allians för Värmdö glada att kunna ge besked kring Ekedalsskolans framtid och samtidigt erbjuda en långsiktig lösning för både Gustavsberg och Värmdö” meddelar Fredrik Sneibjerg, kommunalråd (L).

Att skapa moderna lärmiljöer för våra elever och samtidigt bli en attraktivare arbetsgivare för våra medarbetare är viktigt. Värmdös tillväxttakt kommer inom en kort framtid att ställa krav på fler skolor i både Gustavsberg men också hela Värmdö kommun.

De gamla byggnaderna på Ekedalstomten har stort kulturmiljövärde och det har alltid varit vår intention att bevara dem, om än i annan form. Vi har genom en enkätundersökning och medborgardialog tagit del av medborgarnas önskemål om att ha kvar skolverksamhet på Ekedalstomten.

Alliansen är glada över att kunna meddela att vi kommer att fortsätta bedriva skolverksamhet i de anrika byggnaderna i Ekedal. Med en upprustning och renovering av nuvarande skolbyggnader kommer elevunderlaget inte öka och därmed inte belasta trafikmiljön ytterligare. Vi ser positivt på att utbildningsnämnden ser över årskursindelningen för rektorsområdet Farstavikens skola.

Dessutom behöver vi en ny skola på skoltomten i Charlottendal, då elevkullarna kommer att öka kring Charlottendal och Gustavsbergs hamn med den planerade byggnationen. Nya skolans strategiska läge gör det möjligt även för övriga Värmdöbor att placera sina barn där. Vår lösning är att den ska byggas och drivas i privat regi.
Det innebär att vårt reviderade förslag kommer att ta tillvara på de synpunkter som har kommit fram samtidigt som vi får de ekonomiskt utökade investeringarna tillgodosedda på ett optimalt sätt.

Med denna lösning behövs däremot inte investeringar på ytterligare en ny byggnad för Ekedalsskolan, som var tänkt att inrymma ytterligare 160 elever.

Allians för Värmdö

Deshira Flankör (M)