Byggstart av Grisslingerakan 2025

Måndag 11 juli 2022

Byggnationen av väg 222 mellan Mölnvik och Ålstäket börjar år 2025 och kan stå färdig tidigast 2028, enligt Trafikverket.

Trafiksituationen längs väg 222 mellan Mölnvik och Ålstäket har länge varit ohållbar och farlig. Sedan 2018 utreder Trafikverket möjligheterna att bygga ut vägen till en fyrfilig sådan, med en bredare gång- och cykelväg. Nu är det klart att byggnationen startar 2025, vilket innebär att den nya vägen kan vara klar tidigast 2028.

Inte en del i Regions Stockholms länsplan

Den ohållbara trafiksituationen på Värmdö adresserades av Liberalerna och samarbetspartierna Majoritet för Värmdö i remissyttrandet av den nya länsplanen för Region Stockholm. Länsplanen anger vilka av länets infrastrukturprojekt som ska genomföras utifrån de statliga medel som regionen tilldelats. Den nya planen som ska gälla för 2022-2033 var ute på remiss i februari i år, och i slutet på april sammanställdes alla yttranden.

Vi kan konstatera att Grisslingerakan inte prioriteras i den nya länsplanen, vilket är bekymmersamt.

– De statliga vägarna på Värmdö är kraftigt eftersatta och det är ett stort problem. Vi vill fortsätta vara en attraktiv kommun som kan leverera välfärd, arbete och bostäder åt våra medborgare – det kräver att vi får ta del av satsningarna i länsplanen samt prioriteras av Trafikverket, säger Liberalerna Värmdös kommunalråd Amie Kronblad och tillägger:

– Värmdö har svårt att få stöd som kommun i regionen eftersom vi agerar som enskild kommun – det är lättare att påverka när man kan agera med flera kommuner samstämmigt, som till exempel Södertörnskommunerna.

Läs Amie Kronblad och Sara Gommels insändare i NVP:

Läs mer om Trafikverkets planer för Grisslingerakan: https://www.trafikverket.se/grisslingerakan#tidsplan

Regionens länsplan: https://www.regionstockholm.se/verksamhet/Regional-utveckling/strategier-och-planer-inom-regional-utveckling/lansplan-for-regional-transportinfrastruktur/