Amie Kronblad besöker Svartsö skola!

Fredag 29 september 2023

Liberalernas kommunalråd Amie Kronblad, ordförande i Grundskolenämnden besökte i veckan Svartsö skola för att ta del av verksamhetens möjligheter och förbättringsområden. Svartsö skola är en liten F-9 öskola med 22 elever. Skolan finansieras av kommunerna Värmdö och Österåker — av skolans 22 elever är 16 från Österåker.

”Det är viktigt med en likvärdig interkommunal ersättning”, framhåller Amie Kronblad och pekar på Österåkers lägre skolpeng. Att Värmdö får kompensera för andra kommuners lägre skolfinansiering är ohållbart, men jag är övertygad om att Österåker kommer agera. Jag är i dialog med min motsvarighet i Österåker — driver vi en skola tillsammans ska den också finansieras likvärdigt, fortsätter Amie Kronblad.

Öskolorna är unika i sitt slag och kräver unika åtgärder, utan att ge avkall på att säkra en likvärdig och kvalitativ undervisning. Nu i dagarna presenterades en ny elbåt till skoltaxi från X-Shore, driven helt på el. Detta är ett initiativ i att ställa om och framtidssäkra hållbarheten på öskolorna vad gäller inte minst transport.

Läs mer om detta här: https://varmdo.liberalerna.se/varmdo-kommun-unik-med-eldriven-battaxi-for-skolskjuts-amie-kronblad/

Är du nyfiken på mer av vår politik? Gå gärna in och läs om Liberalerna Värmdös politik här: https://varmdo.liberalerna.se/politik/

Vill du veta mer om vår politik på riksplan? Läs om dett här: https://www.liberalerna.se/politik-a-o

Kontakt:
Mattei Marina