Utökat stöd till resursgrupperna

Tisdag 22 september 2020

Häromveckan publicerades ett öppet brev där kritik mot beslutet kring Kullsvedsskolan och dess resursgrupper framfördes. Att ha olika åsikter är en självklar del av politiken och den demokratiska processen. Det är dock oerhört beklagligt att missuppfattningar fortfarande råder, vilket vi självklart tar på stort allvar.

Resursgrupperna, som vi i Värmdö brukar benämna KSU, är särskilda undervisningsgrupper för elever med ett omfattande behov av särskilt stöd. Dessa grupper har tidigare levt i en skör och osäker tillvaro och det är bra att vi nu tagit beslut som innebär att vi har tydliga riktlinjer kring vilka elever grupperna vänder sig till och en tydlig organisation av dessa grupper. Beslutet innebär också att resursgrupperna har utökats i antal redan nu under hösten.

Utvecklingen av organisationen som vi beslutade om i våras har skett i flera steg och efter dialog med berörda vårdnadshavare och den oro som seglade upp kring delar av vårt ursprungliga förslag till beslut. Det resulterade i att ingen klass eller grupp av elever har flyttats. De elever som fanns i resursklasser på Kullsvedsskolan i våras går kvar i Kullsvedsskolan om de inte har gått ut grundskolan och vi har startat en ny resursgrupp i Brunn skola från och med hösten 2020.

Det har även lyfts en oro kring finansieringen av de nya grupperna i Brunn. Resursgruppen i Brunn finansieras med samma pengar som om den hade startats upp i Kullsvedsskolan, det vill säga med elevknuten skolpeng och tilläggsbelopp. Om gruppen hade startats upp i Kullsvedsskolan istället för i Brunn hade samma kostnader uppstått och personal behövt rekryteras eftersom aktuella årskurser för resursklasser för elever med autism inte fanns.

Vi kan redan idag se att den nystartade gruppen i Brunn har fått mycket fina och ändamålsenliga lokaler och gruppen har fått en mycket bra start. De har sin undervisning i små särskilda undervisningsgrupper precis som tidigare, givetvis med personal som har relevant specialpedagogisk kompetens. Dessutom finns det i Brunns skola möjlighet för elever att läsa något ämne i en reguljär klass förutsatt att eleven kan och själv vill det.

Vår målsättning är att skapa en tydlig organisation och förutsägbarhet för att underlätta för föräldrar och vårdnadshavare såväl som för skolpersonal att rätt stöd ges efter behov. Resursgrupperna är en oerhört viktig del av vår skolorganisation.

Cecilia Lindberg (M), Ordförande utbildningsnämnden
Fredrik Snejbjerg (L), Vice ordförande utbildningsnämnden