AMIE KRONBLAD: SÅ MOTVERKAR VI LÅNGVARIG SKOLFRÅNVARO II NVP

Torsdag 19 september 2024

Liberalernas kommunalråd Amie Kronblad (L), ordförande i Grundskolenämnden skriver i NVP om arbetet med närvarofrämjande insatser.

Ökningen av långvarig skolfrånvaro i Sverige diskuteras både nationellt och lokalt, så även här på Värmdö. Forskare rekommenderar att man uppmärksammar och agerar på total frånvaro, det vill säga både giltig och ogiltig frånvaro.

Elever som är borta mycket från skolan utgör ingen homogen grupp; flera faktorer kan spela in. Det kan handla om neuropsykiatriska funktionsnedsättningar, psykisk ohälsa, upprepade kränkningar, utanförskap, missbruk, kriminalitet, långvarig sjukdom eller familjesituationer präglade av sorg, eller föräldrar som sviktar i sitt föräldraskap på grund av sjukdom, missbruk eller ekonomiska svårigheter.

Bakom varje individ med problematisk skolfrånvaro (mer än 80 procent) finns en förtvivlad familj och en unik historia. I Värmdö kommun behöver vi fler och bättre verktyg för detta arbete. Vi utreder nu följande åtgärder:

• en resursskola i egen regi
  • en återvändargrupp
  • skärpning av riktlinjerna för särskilda undervisningsgrupper

Efter långvarig problematisk skolfrånvaro kan det vara tryggare för en elev att återvända till en mindre grupp än en stor klass för en stegvis återintegrering i klassrummet. En resursskola kan möta elever från förskoleklass till årskurs 9, och även elever från friskolor kan söka sig dit.

Det viktigaste arbetet för att motverka problematisk skolfrånvaro är dock det förebyggande arbetet — att skapa trivsel, trygghet och möjliggöra goda läranderelationer mellan lärare och elever. Barnets lärande och skolans kunskapsuppdrag är fortsatt i fokus i Värmdö kommuns skolor.

Läs artikeln sin helhet på NVPs hemsida: https://www.nvp.se/2024-09-12/sa-motverkar-vi-langvarig-skolfranvaro/

____________________________________

Kontakt: